Ανησυχητικές διαστάσεις παίρνει η κατάχρηση του αλκοόλ μεταξύ των εφήβων.

Ανησυχητικές διαστάσεις λαμβάνει και στη χώρα μας η κατάχρηση του αλκοόλ μεταξύ των εφήβων μαθητών, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής (ΕΠΙΨΥ).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, ένας στους επτά μαθητές πίνει με συχνότητα δύο με τρεις φορές την εβδομάδα. Σχεδόν οι μισοί μαθητές (42%) αναφέρουν υπερβολική χρήση αλκοόλ (5 ή περισσότερα οινοπνευματώδη ποτά στη σειρά μέσα στον τελευταίο μήνα) και το ίδιο έχει κάνει πάνω από τρεις φορές το 15%. Επί πλέον, το 14,9% των αγοριών και το 9,5% των κοριτσιών έχουν μεθύσει μέσα στον τελευταίο μήνα. Ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση οινοπνευματωδών (τουλάχιστον 5 ποτά στη σειρά) έστω για μία φορά τον τελευταίο μήνα στους δεκαεξάχρονους, παρουσιάζει αύξηση μεταξύ 1999 και 2007 (από 31% το 1999 σε 41% το 2007).

Στην Ελλάδα έρχονται πρώτα στις προτιμήσεις των εφήβων τα «ισχυρά» οινοπνευματώδη ποτά (ποτά με υψηλή περιεκτικότητα αλκοόλης), ενώ στις άλλες χώρες επικρατεί στις προτιμήσεις η μπίρα. Οι μισοί περίπου μαθητές στη χώρα μας αναφέρουν ότι αγόρασαν κάποιο οινοπνευματώδες ποτό για προσωπική τους χρήση μέσα στον τελευταίο μήνα, ενώ τα 3/4 αναφέρουν αγορά σε μπαρ ή καφετέρια. Τα ποσοστά αυτά είναι υψηλότερα, από αυτά του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
Σημειώνεται δε, ότι η κατανάλωση αλκοόλ είναι περισσότερο διαδεδομένη στα αγόρια και στους μαθητές, σε περιοχές εκτός της Αθήνας. Σε σύγκριση με τους δεκαεξάχρονους μαθητές των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, στην Ελλάδα πίνουν μεν περισσότεροι έφηβοι, αλλά λιγότεροι αναφέρουν επεισόδια υπερβολικής κατανάλωσης και μέθης.

Περιβάλλον-Νομικό πλαίσιο-Διαφημίσεις
«Η τάση αύξησης του ποσοστού της αναφερόμενης υπερβολικής χρήσης αλκοόλ στους εφήβους, ασφαλώς οφείλεται σε συνδυασμό παραγόντων (ατομικών, διαπροσωπικών, κοινωνικών, κτλ). Ωστόσο, οποιαδήποτε απόπειρα εξήγησης μιας τέτοιας τάσης δεν μπορεί παρά να λάβει σοβαρά υπόψη περιβαλλοντικούς παράγοντες όπως, την κατά κοινή ομολογία χαλαρή έως ανύπαρκτη εφαρμογή των νομικών περιορισμών που υπάρχουν στη χώρας μας και αφορούν την πρόσβαση στο αλκοόλ από τους εφήβους, είτε πρόκειται για αγορά από καταστήματα τροφίμων, είτε πρόκειται για αγορά και κατανάλωση σε χώρους εστίασης και ψυχαγωγίας» σχολίασε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Τάσος Φωτίου, ένας εκ των ερευνητών, Επιστημονικός συνεργάτης στον Τομέα Επιδημιολογικών & Ψυχοκοινωνικών Ερευνών του ΕΠΙΨΥ, αναλύοντας τα αίτια της κατάχρησης αλκοόλ.

«Στο ίδιο επίπεδο, οφείλει κανείς να διερευνήσει, επιπλέον, το ρόλο που έχει διαδραματίσει η ολοένα συχνότερη εμφάνιση διαφημίσεων αλκοολούχων ποτών στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο και των καταχωρήσεων σε νεανικά lifestyle περιοδικά, οι οποίες, σημειολογικά, ωραιοποιούν την κατανάλωση αλκοόλ αλλά, κυρίως, σε επίπεδο δημόσιου λόγου συμβάλλουν σε μία σχεδόν άκριτη κοινωνική αποδοχή της από τους νέους», τόνισε.

Ο κ. Φωτίου αναφέρθηκε και στις σύγχρονες στρατηγικές προώθησης του αλκοόλ, ως βασικό παράγοντα εξάπλωσης του φαινομένου, λέγοντας πως «μεταβάλλονται οι στρατηγικές προώθησης των προϊόντων αλκοόλ στους νέους, έκφανση των οποίων αποτελεί η εξάπλωση τα τελευταία χρόνια, και στην ελληνική αγορά, των προ-συσκευασμένων σε μπουκάλια, νεανικής αισθητικής, αλκοολούχων αναψυκτικών (alcopops), η επικράτηση των οποίων αποτυπώνεται πλέον και επιδημιολογικά στις έρευνες του Ινστιτούτου».

Αναφερόμενος στην ανάγκη πρόληψης του φαινομένου, επισήμανε πως «εντέλει, φαίνεται ότι η κατανάλωση αλκοόλ, μαζί και οι ακραίες μορφές της, αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του νεανικού τρόπου ζωής στη χώρα μας. Η πρόκληση, επομένως, για το χώρο της πρόληψης και της προαγωγής της υγείας είναι μεγάλη».

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: