Σήμερα 6 Ιουλίου μετά τις 12 το μεσημέρι, αναρτώνται στα Λύκεια όλης της χώρας οι βαθμοί των πανελλαδικών εξετάσεων, ενώ από Τετάρτη 7 Ιουλίου μέχρι και την Τρίτη 20 Ιουλίου, οι υποψήφιοι πρέπει να καταθέσουν τα μηχανογραφικά με τις επιλογές σχολών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Μπορεί οι εξετάσεις που πέρασαν να μην είναι το τέλος του κόσμου για τους υποψήφιους, η επιλογή όμως σχολής και κατά συνέπεια επαγγέλματος (όσο υπάρχει αντιστοιχία μεταξύ σπουδών και επαγγέλματος) θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο ζωή τους. Για αυτό η επιλογή σχολών στο μηχανογραφικό πρέπει να γίνει με προσοχή.
Μεταφέρω αποκαλυπτικά στοιχεία από άρθρο του Νίκου Φωτόπουλου στην Ελευθεροτυπία, για το βαθμό ικανοποίησης των προσδοκιών των νέων από τη σχολή που φοιτούν, αντιλήψεις σχετικά με την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τη επερχόμενη είσοδό τους στην αγορά εργασίας.
Τα στοιχεία προέκυψαν από έρευνα της εταιρείας Συμβούλων Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας EMPLOY, που έγινε κατά το χρονικό διάστημα Νοεμβρίου 2009 – Μαρτίου 2010, σε δείγμα 835 φοιτητών της Θεσσαλονίκης, από 18 έως 26 ετών.
Για το αν η σχολή που σπουδάζουν εντάσσεται στις πρώτες πέντε προτιμήσεις τους, το 70,6% των φοιτητών απάντησε καταφατικά, 24% ότι εντάσσεται σε δευτερεύουσες προτιμήσεις και 5,4% δηλώνει πως σπουδάζει σε «τυχαία επιλογή». Όσον αφορά το ερώτημα αν επαληθεύτηκαν οι προσδοκίες τους από τη σχολή που σπουδάζουν, το 42,9% απάντησε αρνητικά, το 20,8% απάντησε θετικά, ενώ 36,3% απάντησε ότι επαληθεύτηκαν εν μέρει.
Αναφορικά με τις πηγές πληροφόρησης των νέων για τις εκπαιδευτικές – επαγγελματικές τους επιλογές, δηλαδή από πού ενημερώθηκαν για να κάνουν τις συγκεκριμένες επιλογές σπουδών, το 18% δήλωσε το σχολείο, 24,3% το φροντιστήριο, 39% το φιλικό – οικογενειακό περιβάλλον, 10,1% το Διαδίκτυο, 2,3% τον Τύπο, ενώ 5,4% δήλωσε κάποια άλλη πηγή.
Ένα από τα κομβικά σημεία της έρευνας αποτέλεσε το ερώτημα για το κριτήριο επιλογής των σπουδών – επαγγέλματος που ακολούθησαν οι συμμετέχοντες και διαπιστώνουμε πως παραπάνω από τους μισούς (54,5%) επέλεξαν με πρώτιστο κριτήριο το ενδιαφέρον τους για το αντικείμενο, 13,5% απάντησε πως επέλεξε βάσει των επιδράσεων που δέχθηκε από το οικογενειακό περιβάλλον, 12,3% με κριτήριο τις προοπτικές υψηλών οικονομικών αποδοχών, 12% με βάση τον τόπο σπουδών και 7,7% με βάση άλλο κριτήριο.
Ρωτήθηκαν ακόμη αν πιστεύουν ότι οι πανελλήνιες εξετάσεις αποτελούν αδιάβλητο και δίκαιο θεσμό. Απάντησαν: 16,1% ναι, 25,2% όχι, 29% μάλλον ναι, 29,7% μάλλον όχι.
Για το αν υπάρχουν τμήματα ΑΕΙ – ΤΕΙ χωρίς καμιά απήχηση στην αγορά εργασίας, απάντησαν: 56,3% ναι, 15,7% όχι, 28% δεν γνωρίζω. Σχετικά με το επίπεδο των σπουδών στην Ελλάδα 10% δήλωσαν ότι είναι ικανοποιημένοι, 36,9% μάλλον ικανοποιημένοι, 26% όχι και 27,1% μάλλον όχι.
Για τους ερωτηθέντες φοιτητές, το ισχυρότερο εφόδιο επαγγελματικής αποκατάστασης, πέραν του βασικού τίτλου σπουδών, είναι η μεταπτυχιακή εξειδίκευση (21,8%), 7,3% δηλώνει την οικογενειακή παράδοση – διαδοχή σε κάποιο επάγγελμα, 22,4% την προϋπηρεσία, ενώ 27,6% απαντά πως ισχυρότερο εφόδιο είναι οι προσωπικές – πολιτικές γνωριμίες. Μόνο 15,4% μιλά για ατομικές ικανότητες, ενώ 5,5% παραθέτει κάτι άλλο.
Στην ιεράρχηση των επαγγελματικών κριτηρίων ως σημαντικότερο στοιχείο σ’ ένα επάγγελμα θεωρείται:
1. Οικονομικές απολαβές 38,5%. 2. Προσφορά στο σύνολο 16,8%. 3. Κοινωνικό κύρος 7,1%. 4. Δημιουργικότητα 15,6%. 5. Προοπτικές εξέλιξης 20,6%. 6. Άλλο 1,4%.
Filed under: Εκπαίδευση | Tagged: Μηχανογραφικό,Προσδοκίες,Πανελλαδικές,Σχολές ΑΕΙ ΤΕΙ |
Σχολιάστε